Min framtid

Precis hemkommen från klassens "föräldrarmöte + elver". Meningen var att vi i grupper skulle diskutera och prata om framtiden, vilken typ av bransch man vill jobba i o.sv. Det är ju väldigt svårt att veta i den här åldern, men jag tror att man måste prova på olika yrken för att verkligen veta vad som passar än.

På Handelsprogrammet har man väldigt mycket APU, tror det är 15 veckor eller nåt, första perioden är iaf 5 veckor och ikväll har vi fått skriva var vi vill vara, eller iallafall premelimärt.
Jag tycker det är kul med kläder och mode och att träffa mycket folk och vara öppen och så, därför skrev jag MQ på första APU-platsen. Då är ju allt nytt så egentligen kan det vara bra att vara här i Tranås kan jag tänka mig, men nu är det ju så att den här lilla staden inte har mycket att erbjuda när det gäller kläder så därför valde jag MQ i Linköping, helst på Gränden i stan. Men kan oxå tänka mig att vara på ikano-huset. Spelar inte så stor roll..
Jag tycker oxå det är väldigt kul med marknadsföring, man måste självklart börja uta i butiken och sälja men sedan vill jag nog komma in mer i butiken och arbeta med papper och så.. åhh det är så svårt att veta vad man vill bli när man är 17 år!?
Iallafall, andra APU-platsen skrev jag IKEA. Jag vet, det låter hur tråkigt som helst. Men tror faktiskt det kan vara kul, inte vara ute i butiken och stressa utan "bakom kulisserna", och kanske arbeta med marknadsföring eller kundrelationer som det heter.
Som ni hör vill jag göra något som har med människor att göra, jag vill synas och visa framfötter! Låter som världens mest motiverade människa och det kanske jag är just för stunden, men det är så svårt. Det är både kul och svårt. Jag är inte den som vill hamna i en mataffär för alltid, däremot är jag nöjd att jag har det jobbet nu då man skaffar kontakter, lär sig träffa människor på ett mer service-inriktat sätt och framförallt, kommer ut i arbetslivet och känner på hur det är.

Som tredje val, som tredje APU-plats skrev jag att jag förhoppningsvis fått känna efter odentligt om det är något av detta jag vill göra. Men hur som helst tror jag att säljbranschen, spelar nog inte så stor roll vad det är, är något för mig.
Det finns möjlighet att få åka utomlands den sista perioden, men jag tror jag hellre är på något huvudkontor, här i Sverige. Har funderat på Göteborg, där ligger MQ:s huvudkontor. Då är det mest kontorsarbete och så ju, inte mycket sälj. Men som sagt. Det är lättare att veta efter APU:n om detta är något för mig.

Sedan gav mamma och pappa mig den idéen att Mäklare vore något för mig. Kanske, kanske inte? Jag vet inte. Det verkar väldigt kul, och framförallt omväxlande arbete vilket jag tycker är viktigt. Sen tackar man ju inte nej till att det är riktigt bra betalt, men vi får se hur det blir med det. Jag vill iallafall börja som butikssäljare och se vart det leder till.

Ena sekunden känner jag mig jättepostiv till det här med jobb och är hur motiverad som helst, och ibland önskar man att man kunde gå i skolan ett bra tag till.

Med det här inlägget har nu ju iallafall märkt att prata är något för mig, så de här me sälj är nog verkligen rätt ;-)
Haha.




Ska lägga mig framför tvn nu, är ganska pigg men ska försöka komma i säng tidigt, därför får tvn varva ner mig lite nu.
Sovmorgon imon! Såå skönt, efter skolan blir det stallet och lite plugg om jag orkar. Sen har vi ett viktigt samtal att ringa till polisen angående mitt pass... lite nervöst.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0